September 2007


Maklumat baru diterima, Mangsa Kezaliman Polis FRU telah dibebaskan sekitar jam 2.30 petang tadi. Abdul Razak Ismail, yang ditangkap pada malam kejadian, direman selama empat hari dibebaskan petang hari ini tetapi tidak dapat disambut  meriah  di Ibu Pejabat  Polis  Kuala Terengganu  kerana polis seawal 1 petang telah mengambil tindakan menutup jalan-jalan utama  ke lokasi. Beliau mengalami kecederaan di kepala dan mendapat luka sepanjang 7 sm.

Dalam pada itu, seorang pemuda dari Gong Tok Nasek ditangkap polis pada jam 4 pagi tadi kerana disyaki terlibat dalam Peristiwa ‘Rusuhan’ 8  september yang lalu.

mangsazalimbb07.jpgmangsazalimbb09.jpgmangsazalimbb05.jpgmangsazalimbb01.jpgnI GAMBAR2 kezaliman Polis diambil daripada Buletinonline.

Babi HutankENA bELASAH FRU

 

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub telah mengemukakan usul tergempar dibawah peraturan 18 (1) bagi merundingkan dan membincangkan peristiwa keganasan polis pada 8 September 2007, di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu.

Sekira dibenarkan oleh Speaker Dewan Rakyat, usul tersebut akan dibacakan oleh Salahuddin pada 11 September 2007 jam 11.30 pagi.

Teks penuh usul adalah seperti berikut:

YB. Tan Sri Ramli Ngah Talib
Yang DiPertua,
Dewan Rakyat Parlimen Malaysia,
50680 Kuala Lumpur.

9 September 2007

YB. Tan Sri,
USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT PERKARA 18 (1)

Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan (2), dengan ini diberikan notis bahawa saya akan mengusulkan supaya mesyuarat ini ditangguhkan untuk membincangkan usul yang melibatkan perkara tertentu, berkepentingan ramai dan perlu disegerakan8

YB. Tuan Salahuddin Haji Ayub (Kubang Kerian) mohon mencadangkan:

“Bahawa mesyuarat ini hendaklah ditangguhkan bagi membolehkan dewan yang mulia ini merundingkan dan membincangkan peristiwa keganasan polis pada 8 September 2007, di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu”

Tan Sri Yang diPertua,

Pada hari Sabtu 8 September 2007, lebih kurang jam 11.45 malam , seorang anggota polis yang tidak beruniform telah bertindak melepaskan beberapa das tembakan dengan menggunakan dengan sengaja peluru hidup dan akibatnya dua orang awam telah mengalami kecederaan yang sangat seruis.

Mangsa pertama Encik Swandi bin Abd Ghani, 37 tahun telah menggalami kecederaan parah dan sehingga usul ini dikemukakan beliau telah dipindahkan daripada Hospital Besar Kuala Terengganu ke Hospital Kubang Kerian, Kota Bahru, beliau masih dalam keadaan yang amat kritikal. Mangsa kedua, Encik Mohd Azman Bin Abd Aziz, 21 tahun juga mengalami kecedaraan parah dan masih dirawat di Hospital Besar KualaTerengganu.

Dewan yang mulia ini seharusnya diberikan peluang yang sebaiknya dan seadilnya untuk isu dan tragedi ini dibincang dan diperbahaskan secara terbuka agar keadilan dan maklumat sebenarnya dapat ditegakkan. Pihak Kementerian Keselamatan Dalam Negeri perlu memperjelaskan kepada seluruh rakyak Malaysia kenapa peluru hidup perlu digunakan keatas orang awam yang tidak bersenjata.

Integriti pihak polis sangat–sangat dipersoalkan dalam peristiwa ini dimana seolah-olah budaya “trigger happay” diaplikasikan keatas orang awam tanpa memperhitungkan nyawa dan keselamatan awam.

Persoalannya, adakah penggunaan peluru hidup telah menjadi satu pendekataan baru pasukan Polis DiRaja Malaysia?. Tragedi hitam dan sedih ini tidak mungkin akan berlaku sekira pihak keselamatan memberikan keizinan (permit) kepada mana-mana pihak yang berhasrat ini menganjurkan perhimpunan aman sepertimana yang diperuntukan oleh perlembagaan Negara dan semangat demokrasi didalam Negara kita.

Saya mohon mencadang,
SALAHUDDIN HAJI AYUB

Ntah sapa…

Bersurai!!Bersurai!!…..Tangkap!! tangkap!!……ALLAHU AKBAR!!ALLAHU AKBAR!!!

Peristiwa berlaku tanggal 8 september 2007, Sabtu. itulah antara suara2 kedengaran malam Ahad lalu apabila orang ramai yang berkumpul di Jalan Sultan Mahmud dan juga berhampiran Warong Pak Maidin berhampiran Taman Selera Batu Burok. Petang itu, ada sahabat yang bagitau bahawa ceramah batal, pentas dah dirobohkan polis. aku ketika itu yang masih bermesyuarat, sudah membayangkan kebarangkalian yang akan berlaku malam nanti.

Selepas solat maghrib, aku merasakan mata ini termat berat untuk dibuka lagi . lalu aku buat keputusan untuk ‘charge bateri’ sementara menunggu Isya’ kononnya… tau,tau…jam dah menunjukkan hampir 10malam. ku gagahkan diri bangun untuk bersolat Isya’. HP berbunyi, terpampang nama Saiful di skrin, ” Assalamualaikum” “Waalaikumussalam”, jawabku ringkas. katanya, “Org tanya ana ceramah jadi ke? kalau jadi, kat mana pindah? org kata pentas kene rombok doh.” Aku jawab, ” Takdok maklumat pun kene pindah tempat. “Jawabku dalam keadaan aku sendiri pun tak pasti apa yang berlaku. ” Anta tak pegi ke?” tanyaku lagi. ” Org tanya ana, ana tak pegi. Anta tak pegi jugok?” Kata Saiful. “Ana mengantuk, tidur dulu tadi, ni baru bangun. nak pegi la ni.” Jawab aku walaupun aku sendiri pun belum pasti sama ada nak pegi atau tidak. OK , takpelah. nanti ana tanya org lain. ”

Keesokan harinya, aku dapat berita dari kawan2ku, mengatakan ada yang kene tembak, ada yang dipukul dengan blantan dengan parah. “jo, betul ke ada org mati di batu burok semalam?” tanya mamud beria2 nak tau. “mu pegi ke?” sudah menjadi kebiasaan aku berbahasakan aku mung dengan mamud. “Aku ada semalam, tapi stakat aku ada dinung, adalah hok kene tembak tapi dok mati lagi. zuki yang papoh.”Katanya dengan yakin kepada ku. ” Aku dapat maklumat dari kawang2 hok tunggu spital smlm, budok tu tak mati, tapi serius sebab peluru masuk dalang paru2. spital tranung tak buat. kene hantor kubang kerian.” kataku. “ok aaa…kalu ada mende2 mung kabor ke aku.” balas mamud mengakhiri perbualan kami.

Aku ke pasar mencari surat kabor keesokan harinya (10 sept), memang dahsyat gambaran wartawan terhadap apa yang telah berlaku malam itu.

RUSUHAN TERBURUK. itulah tajuk berita muka depan SINAR HARIAN, surat khabar pilihanku sejak kelahirannya.

Aku dimaklumkan kengkawan yang hadir pada malam itu , ada dua orang pemuda ditembak. seorang di bahu, seorang lagi di leher. Tapi alhamdulillah kedua2nya selamat. dimaklumkan pemuda yang ditembak di bahu itu, pelurunya terkena paru2 dan terpaksa dibedah di Kubang kerian kerana tiada kepakaran di hospital k.t. katanya ditembak oleh polis muda berpakaian preman. aku tergamam seketika. dalam benakku, tak pernah berlaku polis menggunakan pistol berpeluru hidup untuk meleraikan perhimpunan aman parti politik pembangkang. Ini sudah melampau! adakah kerajaan atau polis sendiri berniat untuk menakut2kan rakyat dan mengugut rakyat agar jangan berceramah dan dengar ceramah?

Teringat aku beberapa hari lalu, terbaca kisah demonstrasi menghalang kerajaan daripada bertindak merobohkan ladang BABI d Melaka. sebanyak 148,000 BABI daripada 88 buah ladang di sekitar 4 kawasan yang dilaporkan. Polis terpaksa membatalkan niat merobohkan ladang BABI tersebut kerana demonstrasi peladang2 BABI seramai kurang lebih 100 orang termasuk kanak2 berpakaian sekolah!!

Apabila dua keadaan dibuat perbandingan, kesimpulan yang ada di benakku ini ialah berlaku DOUBLE STANDARD dalam polis menjalankan tugas. ataupu adakah kerana POLIS TERENGGANU di bawah TELUNJUK BARISAN NASIONAL???

Ini berita dipetik dari BERITA HAIRAN.

4 polis cedera rusuhan di Kuala Terengganu


BERTINDAK LIAR: Anggota FRU mengawal keadaan selepas
rusuhan di Kuala Terengganu, malam kelmarin.

KUALA TERENGGANU: Empat anggota polis termasuk tiga daripada Unit Simpanan Persekutuan (FRU), cedera diserang dan dibaling termasuk dengan bom api, dipercayai oleh penyokong parti pembangkang selepas polis mengarahkan mereka bersurai daripada menghadiri perhimpunan haram di Batu Burok dan Jalan Sultan Mahmud di sini, malam kelmarin.

Seorang daripada empat anggota polis itu, Azmi Husin, 29, dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) akibat cedera di tangan terkena kaca yang dibaling perusuh di tempat letak kenderaan Hotel Permai Inn. Tiga lagi anggota polis dirawat di hospital yang sama sebagai pesakit luar.

Dua lagi lelaki, masing-masing berumur 21 hingga 38 tahun turut cedera di bahu dan leher akibat terkena tembakan dilepaskan seorang konstabel yang mempertahankan diri dan kini dirawat di HSNZ.

Seorang lagi perusuh turut dimasukkan ke HSNZ akibat cedera di kepala terkena balingan batu.

Polis menahan 23 lelaki berusia antara 20 hingga 30 tahun kerana membaling batu, botol, kayu dan bom api ke arah anggota polis serta merosakkan harta benda awam termasuk membakar Jalur Gemilang pada perhimpunan haram bermula 10 malam itu.

Ketua Polis Negeri, Datuk Ayub Yaakob, berkata kira-kira 11.45 malam, seorang anggota polis menjalankan tugas berhampiran kawasan tempat letak kereta Permai Inn dihampiri kira-kira 20 lelaki yang bertindak mengugut dan memukulnya dengan kayu.

Banyak yang tidak dilaporkan apabila dibandingkan dengan cerita kawang2 yang ada di tempat kejadian. Antaranya, siapa yang mulakan dulu? Ada individu 2 yang tidak dikenali membakar semangat orang ramai yang ada di sekitar tempat itu sehinggakan mereka membaling batu..Selepas keadaan bertambah buruk, individu2 tadi menhilangkan diri. Wartawan juga TERLUPA  melaporkan bahawa ada gas pemedih mata yang terkena rumah kedai penduduk tempatan sehinggakan menyebabkan anak kecil mengalami sesak nafas.

fikir2kan……………….WALLAHU A’LAM

Ke Arah Kepimpinan Berakhlak

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. tak lama lagi kita bakal menyambut Ramadhan al Mubarak. agak2nya bersediakah kita? apa yg ak disediakan? biarlah bulan Ramadhan datang, kita tempuhi aje dengan hati yang terbuka. mungkin itu antara jawapannya. Kita seharusnya mempersiapkan diri dengan beberapa persediaan.

pertamanya, PERSIAPAN ROHANI. Yang dikehendaki di sini ialah kita harus bersedia dari aspek penerimaan hati terhadap Kefardhuan Puasa yang bakal dilalui. Macam mane tu? Hati mestilah ikhlas kerana Allah jalla wa’ala. bukan berpuasa kerana lainnya. Bukan berpuasa kerana ingin kurus, diet la kononnya. memang tak dinafikan bulan puasa mampu menyebabkan orang gemuk jadi kurus. Tapi kalau kita niat puasa kerana nak kurus, tepuk dada, tanyalah hati, Sahkah puasa kita? Mana ada orang berpuasa berniatkan, “Sahaja aku puasa esok hari , pada bulan Ramadhan kerana nak kurus.” Biarlah kelebihan berpuasa mampu buat orang jadi kurus itu datang tanpa kita niatkan. kita berpuasa tetapkan niat kerana ALLAH ta’ala semata2.

persiapan rohani juga membawa maksud, kita hendaklah letak dalam minda bahawa puasa adalah ibadah. Ibadah berasal dari perkataan ‘abada’ , ya’budu. Kata Ibnu Mas’ud radhiallahu anhu apabila ditanya apa makna ibadah, eliau menjawab, “allaha , yu’allihu” ertinya, “mempertuhankan”. jadi, berpuasa bererti beribadah kepada ALLAH azza wajalla. beribadah kepada ALLAH bererti menyembah ALLAH.

Keduanya, PERSIAPAN ILMU. Ilmu berkaitan puasa hendaklah ada. nak ada ilmu puasa, kenalah belajar. nak belajar, carilah tok guru. nak cari tok guru, carilah yang betul, tidak sesat macam ayah pin. Ilmu sah batal puasa. rukun puasa, syarat wajib berpuasa.

Ketiga, PERSIAPAN FIZIKAL. Jasmani la tu……… Selain dari rohani, tubuh badan kita pun hendaklah bersedia untuk menghadapi Ramadhan. kalau yang ada penyakit gastrik tu, bersedialah dengan ubat2an nya. Janganlah sampai penyakit kita tu halang kita daripada menunaikan rukun Islam yang keempat tu. Kalau tiap2 tahun gastrik datang time Ramadhan, alamat tak puasa sampai mati la………

Persiapan jasmani juga maksudnya kita latih dulu diri kita berpuasa sunat Rejab, Sya’aban. Kalau dah biasa, barulah perut tak terkejut beruk bila berpuasa Ramadhan. Biarlah puasa kita itu menjadi latihan kepada kita agar menjaga makan mnum. agar selepas Ramadhan nanti, kita terus menjaga makanminum kita agar tidak mengikut nafsu.

Keempat, PERSIAPAN EKONOMI. Kewangan kena jaga… kalau betul kta nak cari pahala banyak2 bulan puasa, hendaklah kita simpan duit banyak2, untuk dibelanjakan di bulan puasa. Jadi, kita tak payah lah sibuk2 cari rezeki di bulan pUasa. rehatkan diri dari kejar dunia walaupun harus, sibukkan diri dengan kejar bekalan untuk ke akhirat. Lagipun, kalau duit banyak, boleh bersedeqah banyak2. sedeqah bulan puasa ni ganjaran phalanya berlipat kali ganda. Rasulullah pernah sebut, ” Setiap amalan anak adam digandakan baginya satu kebaikan yang dilakukan dengan 10 kali ganda , hingga 700 kali ganda sehinggalah berkali2 gandanya.”

KELEBIHAN

Kelebihan Bulan Ramadhan ke atas bulan2 yang lain ada beberapa perkara. antaranya, Rasulullah bersabda yang maksudnya, ” apabila tiba Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu2 neraka, dan dibelenggu syaitan2. ”  Kalau syaitan dibelenggu, diikat, dirantai, digari, apa lagi yang menghalang kita daripada buat kebajikan atau amal ibadah dengan sebanyak2nya? ertinya, Tuhan sengaja memberi peluang kepada kita buat amal ibadah dan kebajikan sebanyak2nya.

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam juga pernah bersabda yang maksudnya, ” Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala dan keampunan dari ALLAH, diampun baginya (dosanya) apa2 yang terdahulu daripada dosanya.” Inilah peluang keemasan yang tidak muncul di bulan2 yang lain. Bukan bermaksud bulan lain ALLAH tak ampun dosa. Cuma Ramadhan ni ALLAH lagi buka pintu keampunan seluas2nya. Macam sale jugak kan, supermarket, mall atau apa pun memang jual barang sepanjang tahun, tapi Big sale atau mega sale jarang2 sekali. Nah! Kalau puasa pulak, maka ingatlah bahawa ALLAH bawa TAWARAN HEBAT , BIG SALE, MEGA SALE selama sebulan untuk setahun sekali. Maka sesiapa yang berjual beli dengan ALLAH, Bulan puasalah bulan yang paling sesuai kerana untungnya banyak!! Dahlah tawarannya hebat, senang nak dapat pulak tu….tak payah nak beratur macam di Mydin Mall K.T.

lagi apa kelebihannya? la kan semua dah tau bahawa Ramadhan bulan sadaqah. Sadaqah di bulan Ramadhan ni banyak pahala. tak terbilang lah jawabnya. Rasulullah pernah sebut bahawa barangsiapa yang beri minum orang berpuasa dengan seteguk , ALLAH akan beri minum kepada nya daripada telaga nabi sallallahu alaihi wasallam yang mana ia tidak akan dahaga ketika di padang mahsyar sehingga masuk ke Syurga.

Nabi sallallahu alaihi wasallam juga sebut, ” Barangsiapa yang mengerjakan amalan sunat, pahalanya sama dengan amalan wajib. Dan barangsiapa yang buata amalan wajib, pahalanya sama dengan buat 70 amalan wajib yang sama. “ Bayangkan kalau kita solat subuh 2 rakaat di bulan puasa, macam 70 kali buat subuh di bulan2 lain!!! mana larat beb……….. itulah sifat Maha Pemurah ALLAH terhadap hambaNYA sempena Ramadhan al Mubarak ini.

AKHIRNYA, marilah sama2 kita rebut peluang setahun sekali ini untuk menjadikan diri kita golongan yang benar2 berTAQWA sebagaimana kehendak ALLAH sendiri yang menyebutkan dalam al Qur’an yang maksudnya, ” Wahai orang2 beriman , diwajibkan ke atas kamu berpuasa (di bulan Ramadhan ) sebagaimana diwajibkan ke atas mereka yang terdahulu daripada kamu , mudah2an kamu berTAQWA.”

 SEKIAN, WASSALAM.

Sehingga kini terdapat lebih 20 juta pengguna telefon selular di negara ini yang menggunakan perkhidmatan disediakan tiga syarikat telekomunikasi iaitu Celcom, Maxis dan Digi.

Pengurus Besar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Jailani Johari berkata, biar pun jumlah pengguna telefon bimbit semakin bertambah, namun kawasan liputannya belum memuaskan terutamanya di luar bandar.

“Oleh itu Suruhanjaya Komunikasi mewujudkan program Time 2A dan Time 2B menara komunikasi yang melibatkan pemasangan menara di kawasan tumpuan termasuk lokasi pelancongan, lebuh raya dan kawasan perindustrian.

“Sebanyak 1,314 menara komunikasi perlu didirikan di seluruh negara bagi mencapai matlamat tersebut yang melibatkan kos keseluruhan kira-kira RM3 bilion,” katanya pada majlis penyerahan kunci program Time 2A dan Pelancaran Program Time 2B Menara Komunikasi di Batu Mengkebang, baru-baru ini.

Pelancarannya disempurnakan Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hadir sama anggota-anggota Exco, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Haji Wan Yahya Wan Salleh, wakil Celcom (M) sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd dan Digi Telecomunication.

Program Time 2A dan Time 2B dilancarkan bagi membolehkan syarikat penyedia perkhidmatan telefon selular berkongsi menara telekomunikasi.

Jailani berkata, Suruhanjaya Komunikasi dengan kerjasama kerajaan negeri melantik sebuah anak syarikat milik kerajaan negeri bagi membina menara komunikasi.

Di Kelantan Infra Quest Sdn Bhd (IQSB), syarikat anak kepada PKINK diberi tanggungjawab oleh kerajaan negeri bagi mengurus, melaksana dan menyelenggara infrastruktur telekomunikasi bermula 2 Oktober 2003.

Manakala Suruhanjaya Komunikasi memberi lesen ‘Network Facilities Provider’ kepada IQSB bagi membina menara telekomunikasi untuk mencapai matlamat kerajaan memperluaskan liputan menjelang 2007.

“Sebanyak 47 menara sudah berjaya disiapkan sehingga 83.9 peratus, di mana 10 daripadanya dibina di jajahan Kuala Krai. Usaha ini mendapat kerjasama baik daripada kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan di sini.

“Projek pemberian perkhidmatan sejagat ini memberi tumpuan di kawasan luar bandar melibatkan sembilan daerah di Kelantan termasuk Jeli, Pasir Mas, Pasir Puteh, Kuala Krai, Tanah Merah, Bachok, Gua Musang dan Machang yang membabitkan kos sebanyak RM36 juta,” ujarnya.

Wan Yahya sebelum itu berkata, perkhidmatan telefon mudah alih sekarang boleh digunakan hampir di seluruh Kelantan termasuk penoreh yang bekerja di kawasan pedalaman.

Menteri Besar pula berharap orang ramai menggunakan kemudahan telefon mudah alih bagi melakukan sesuatu yang tidak bertentangan dengan agama.

“Jangan pula kita gunakan kemudahan telefon bimbit untuk melakukan kerja jahat termasuk mencuri harta milik orang lain,” ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif IQSB, Haji Mohd Sabri Abdullah berkata, pembinaan menara telekomunikasi ditumpukan di jajahan Kuala Krai, Tanah Merah, Jeli dan Gua Musang bagi membolehkan keseluruhan kawasan di negeri ini mendapat liputan telefon mudah alih.

“Setiap satu menara membabitkan kos kira-kira RM300,000 yang dibina dalam tempoh tiga bulan selepas tapaknya dikenalpasti. Pembinaan 50 menara tersebut membabitkan kos kira-kira RM20 juta.

“Sebanyak 50 lagi menara akan dibina dan dijangka siap akhir tahun ini bagi mencapai matlamat sebagaimana ditetapkan kementerian,” katanya.


“Abdullah Gul in the third round obtained an absolute majority and was elected the 11th president of Turkey with 339 votes,” parliament speaker Koksal Toptan said after the vote, reported Reuters.

ImageThe other two contenders, Sabahattin Cakmakoglu from the right-wing Nationalist Action Party and Tayfun Icli from the center-left Democratic Left Party, got 70 and 13 votes respectively.

The Justice and Development Party’s (AKP) has 341 seats in the 550-seat parliament.

Gul, a gently spoken diplomat and an architect of Turkey’s European Union membership bid, needed a simple majority of 276 votes to win in the decisive third round ballot.

The new president is set to be sworn in at parliament at 6:00 pm (1500 GMT) before he formally takes over from outgoing President Ahmet Necdet Sezer in a ceremony closed to the press at 7:30 pm (1630 GMT).

Gul’s election came after a four-month-long political crisis when the secularist elite, including the powerful army generals, derailed his first bid.

The AKP government pushed for early elections and came out stronger, increasing its share in the legislature.

In Turkey, the government holds most power but the president can veto laws, veto appointments of officials, appoint judges and is commander in chief of the military.

No Hijab Problem

Hours before his election, a new poll showed that nearly three quarters of Turks have no problem with a hijab-clad first lady, the main argument of Gul’s opponents.

The survey, conducted by the respected Konda company for the Milliyet newspaper, showed that 72.6 percent of those polled would view it as “normal” if the wife of the president wore a hijab.

Gul’s presidential bid has sparked objections by secularist that his election would bring the first veiled first lady to the Cankaya presidential palace since the creation of the modern Turkish state.

The headscarf, an obligatory code of dress in Islam, is banned in government offices and universities.

Secularists see it as a threat to the ideology of Mustafa Kemal Ataturk, who threw religion out of public life as he rebuilt Turkey from the ruins of the Ottoman Empire.

Gul’s wife, Hayrunisa Ozyurt, has commissioned an international fashion designer, who left his touches on the wardrobes of Hollywood superstars and wives of European politicians, to come up with a new style for her hijab.

Challenges

Political analysts warned that Gul would faces many daunting challenges in this new post, mainly striking a balance between the state institutions, run by AKP, and the military institution.

“Gul will not have an easy start,” the popular Vatan newspaper said.

“His every step… will be under scrutiny by institutions and sections of society who are sensitive on secularism.

“Gul will need to be careful and make efforts to calm them.”

Opponents fear that Gul, who has Islamic roots, would undermine the secular feature of Turkey.

The head of the powerful army, which toppled four government since 1960, warned a day earlier that “centers of evil” are seeking to systematically erode the secular system.

“The Turkish Armed Forces will not make any concessions…in its duty of guarding the Turkish Republic, a secular and social state based on the rule of law,” Yasar Buyukanit said in a written message. (IslamOnline.net & News Agencies) – mr

« Laman SebelumnyaLaman Berikutnya »