Rabu, 10 Oktober 2007


MUQADDIMAH

Alhamdulillah syukur kita ke hadrat Allah subhanahu wata’ala kerana dengan limpah kurnia ALLAH azza wa jalla, kita berjaya melaksanakan ibadah puasa Ramadhan sebulan (bagi yang puasa la kan). Dan sekarang kita berada dalam bulan Syawal. Bulan yang juga dimuliakan oleh Allah kerana padanya ada amalan berhari raya iaitu pada 1 syawal, dan padanya juga ada amalan berpuasa sunat yang amat besar ganjaran pahalanya, sebagaimana sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam yang maksudnya,

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan , kemudian diikuti dengan 6 hari daripada Syawal, adalah seperti berpuasa setahun.”

MATEMATIK FADHILAT SETAHUN

Dikatakan bahawa ‘seperti setahun’ itu kerana 30 hari puasa Ramadhan itu bersamaan 10 bulan dan 6 hari syawal bersamaan 60 hari, maka jadilah 360 hari iaitu kira2 setahun. Setahun hijriyah bersamaan 355 hari kerana tahun hijri kurang 10 hari daripada tahun masihi yang ada 365 hari setahun.

kaedah kira2nya begini:

30 X 10 =300
6 X 10 = 60;
jadi, 300 +60= 360 HARI.

Kenapa didarab dengan 10? Ada hadis yang menyamakan 30 hari itu sama dengan 10 bulan dan 6 hari bersamaan dengan 60 hari. Juga berdasarkan kepada satu hadis yang bermaksud,

“Setiap amalan anak Adam digandakan baginya 10 (kali ganda) yang seumpamanya) hingga kepada 700 kali ganda… ..”

Jadi, kalau pakai gandaan yang paling minimum iaitu 10, maka hasilnya ialah 360 hari. BETUL TAK?

Bila Nak Mula Puasa tu?

Yang terbaik/afdhal ialah bermula 2 syawal hinggalah 7 syawal secara berturut2. Kemudian bolehlah beraya 6 pada 8 syawal.

Kalau nak puasa 1 syawal boleh ke?

Kalau serban sebesar bakul sekalipun, warak setara mana pun, alim sehebat mana sekalipun, tetap HARAM puasa pada 1 syawal. Hari tu khusus untuk kita berhari raya kerana menandakan kita sudah berjaya memfitrahkan diri kita kerana Aidil fitri itu sendiri bermaksud kita ‘KEMBALI KEPADA FITRAH’. Apa yang fitrahnya? Apabila kita dah berpuasa sebulan dengan penuh Keimanan dan Keikhlasan, mengharapkan keampunan dan ganjaran daripada Allah jalla wa ‘la, maka diri kita sudah dikira kembali kepada sediakala seperti waktu kita dilahirkan dahulu, iaitu dalam keadaan tiada dosa walau sebesar zarah sekalipun. Inilah HAKIKAT SEBENAR Hari Raya Aidil Fitri.

Kalau Puasa berselang seli dapat juga ke fadhilatnya?

Ya, Fadhilat puasa 6 syawal disebut dalam hadis secara umum, tidak dikhususkan dan dimestikan berturut2. Kalau berselang seli pun terhasil puasanya selagimana dalam bulan Syawal. Kalau puasa akhir syawal sekalipun, contohnya 29 syawal baru habis yang keenam, juga terhasil fadhilatnya. Cuma yang afdhalnya ialah ‘mutatabi’atan’ iaitu berturut2, tidak putus muwaalat harinya. Yang penting syarat sahnya mesti dalam BULAN SYAWAL!!

Kalau macam tu, kesian la kat pompuan yang uzur d bulan Ramadhan?Tak dapat fadhilat setahun la…

Menurut pandangan yang muktamad dalam mazhab Syafi’e, orang yang ada puasa qadha, wajib qadha puasa dahulu di bulan syawal sebelum puasa sunat. Kalau ada baki, maka bolehlah puasa sunat dalam bulan syawal. Tapi, Bagi orang yang luput sebulan Ramadhannya dan terpaksa ganti sebulan di bulan Syawal, maka dapat lagi fadhilat puasa 6 syawal kalau ia berpuasa dengan niat puasa 6 syawal di bulan Zul qaedah.

Kalau nak niat serentak puasa QADHA’ dan SUNAT SYAWAL, boleh ke??

Ulama’ berselisih pendapat dalam masalah ini. Ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh.
Dalam mazhab Syafi’e, setengah ulama’ mengharuskan niat serentak puasa qadha dan sunat syawal dan terhasil fadhilat puasa syawal dengan niat serentak. Setengah lagi mengatakan bahawa kalau hanya niat puasa qadha’ sahaja sekalipun, tetap dapat pahala¬†fadhilat puasa 6 hari dalam syawal kerana umum hadis tidak menyebut sama ada puasa itu qadha ataupun puasa sunat !!

Jadi, tak payah niat serentak lah atas dasar mera’ikan kaedah ‘Khilaful Aula’, iaitu mera’ikan pandangan yang mengatakan Tidak Sah niat puasa serentak qadha’ dan sunat.

WALLAHU A’LAM.

Ibnu Abbas

Dalam perjalanan ke tempat kerja hari ni, ambe terdengar siaran IKIM.FM. Perbincangan pagi ni berkisar masalah solat oleh angkasawan Malaysia di angkasa. Ambe terkejut apabila jemputan yang bercakap menyebut bahawa ada pendapat yang mengatakan di angkasa tak payah solat sebab mana ada waktu macam di bumi. ada siang dan malam.

Dulu orang meremehkan solat ketika Datuk Maidin menyeberangi Selat Inggeris. Sekarang ni solat di angkasa pulak.   Bukankah ada satu hadis yang menceritakan kisah akhir zaman di mana apabila muncul Dajjal, siang hari menjadi amat panjang. Lalu para sahabat bertanya bagaimana mereka nak solat? Lalu Nabi sallallahu alaihi wasallam menjawab solatlah berdasarkan kiraan waktu sebagaimana biasa sebelum berlakunya zaman dajjal itu. maknanya solat dalam siang hari yang panjang itu akan jadi banyak kali. Ambe tak ingat dan tak jumpe setakat ni matan hadis tu.nanti cari semula.

Pokoknya, pemimpin negara lebih suka orang lihat kita ni hebat dari sudut melakukan perkara2 yang dunia ketiga dan negara sedang membangun tak pernah buat sebelum ni.

Tidakkah kita sedar bahawa kekuatan sebenar yang ditakuti musuh ialah apabila kita menjunjung tinggi konsep jihad. Mulianya umaty Islam apabila Jihad menjadi mercutanda umat. Hinanya Islam bukan kerana msikin ekonomi tetapi kerana jihad ditinggalkan atau diabaikan, dikesampingkan.

WALLAHU A’LAM

kaabah-apple.jpg

Pada yang saudara seagama denganku, pasti saja melenting apabila mekah dilawankan dengan apple mekah yang terdapat di New York.Betapa kurang ajarnya negara POLIS DUNIA itu tanpa mengambil kira senstiviti masyarakat beragama ISLAM. Dan betapa dayusnya masyarakat beragama ISLAM seandainya tidak mempertahankan hak mereka apabila diinjak-injak begitu.

Kali ini, model Baitullah dibina di New York. Tapi bangunan berbentuk segi empat dan berwarna hitam itu bukan sekadar model. Sebaliknya, bangunan yang dikenali sebagai Apple Mecca ini sebenarnya adalah sebuah night club.

Denganperbandingan gambar kaabah dan juga objek yang diberi nama apple mecca ini jelas menunjukkan sikap tidak prihatin yang ada pada masyarakat Amerika yang kononnya melaungkan hak kebebasan manusia.

Hak kebebasan manusia dan hak kebebasan bersuara inilah yang menyebabkan mereka secara membuta-tuli dan sesuka hatinya menyakiti hati masyarakat beragama Islam di seluruh dunia dengan menyentuh sensitiviti masyarakat Islam. Apatah lagi baitullah yang ada di tanah haram adalah rumah Allah yang dikunjungi oleh umat Islam di seluruh dunia saban tahun.

Apa sahaja ya, dendam mereka yang belum usai pada masyarakat Islam? Apa sahaja ya yang membuatkan mereka begitu membenci umat Islam? Cuba merosak dan menjatuhkan umat Islam?

Ternyata janji Allah itu memang benar… umat Islam akan sentiasa cuba dijatuhkan oleh mereka yang dilaknat ALLAH ini.