MATINYA SEORANG ‘ALIM

ADALAH SATU MUSIBAH BESAR BAGI UMAT ISLAM

Kita baharu sahaja dikejutkan dengan berita kewafatan al-fadhil Dato’ Hj. Ishak Baharom (Bekas Mufti Selangor / juga bekas Ahli Majlis Syura Ulama PAS). Berita ini mungkin saja “tidak apa-apa” bagi sesetengah pihak, namun bagi mereka yang memahami agama, yang mendalami Sunnah Nabi SAW, yang cinta kepada Ulamak dan ahli ilmu, terasa amat berat dan pilu sekali.. Terasa kehilangan penyuluh yang menerangi jalan..

 

Kematian seorang ‘alim yang ikhlas dan amanah dengan ilmunya adalah merupakan satu musibah yang besar bagi umat Islam. Dalam siri tarbiyyah kali ini, saya (hamba yang lemah, yang hina, lagi faqir ini) mengajak sahabat-sahabat sekalian, menghayati sebuah sabda dari Junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW ;

عن أبي الدرداء قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ..وللعالم من الفضل على العابد كالقمر ليلة البدر على أصغر كوكب في السماء ، والعلماء ورثة الأنبياء إن الأنبياء لم يورثوا دينارا ولا درهما ، ولكنهم أورثوا العلم فمن أخذه أخذ بحظه ، وموت العالم مصيبة لا تجبر وثلمة لا تسد ، وهو نجم طمس ، موت قبيلة أيسر من موت عالم . (أخرجه البيهقي)

Daripada Abu Dardak Radiallahu ‘anhu katanya,, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda ; “Kelebihan orang yang ‘alim itu ke atas orang yang ‘abid adalah seumpama kelebihan bulan purnama ke atas sekecil-kecil bintang di langit. Para ulamak itu adalah pewaris nabi, sesungguhnya para nabi tidak mewariskan wang dinar, dan tidak juga wang dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu, sesiapa yang mengambil ilmu, maka dia telah mengambil habuannya yang amat bernilai. Oleh itu, matinya seorang yang ‘alim adalah satu musibah (bagi Islam) yang sukar digantikan, dan satu kepincangan yang susah ditutupi, ini adalah umpama bintang yang hilang sirna (di antara bintang-bintang). Sesungguhnya mati satu kabilah adalah lebih ringan musibahnya berbanding matinya seorang yang ‘alim.” [Riwayat Imam al-Baihaqi fi Syu’bil Iman][1]

 

Hadis ini menyatakan beberapa perkara penting berkenaan orang yang ‘alim. Apabila dirungkai satu persatu, dapatlah kita lihat bahawa ;

 

  1. Orang ‘alim mempunyai kelebihan berbanding orang ‘abid (ahli ibadah) seumpama kelebihan bulan purnama ke atas sekecil-kecil bintang di langit.
  2. Para ulamak itu adalah pewaris nabi.
  3. Para nabi ‘alaihis solatu was salam tidak mewariskan wang dinar, tidak juga wang dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu, sesiapa yang mengambil ilmu, maka dia telah mengambil habuannya yang amat bernilai.
  4. Matinya seorang yang ‘alim adalah satu musibah (bagi Islam) yang sukar digantikan, dan satu kepincangan yang susah ditutupi, ini adalah umpama bintang yang hilang sirna (di antara bintang-bintang).
  5. Sesungguhnya mati satu kabilah adalah lebih ringan musibahnya berbanding matinya seorang yang ‘alim.

 

Demikianlah sabda nabi SAW, yang merupakan satu pengiktirafan dan penghormatan ke atas ‘alim ulamak. Semestinya ulamak yang dimaksudkan ialah ulamak yang ikhlas dan amanah dengan ilmunya. Bukannya ulama’ us-su’ (العلماء السوء او تسمى علماء الدنيا).

 

 

PENGHORMATAN BUAT AL-MARHUM

DATO’ UST. HJ ISHAK BAHAROM

Al-marhum Dato’ Hj. Ishak Baharom merupakan seorang ulamak yang mempunyai prinsip yang tegas dalam mempertahankan syariat Islam. Fatwanya yang mengharamkan pertandingan ratu cantik sekitar tahun 1997 mengakibatkan almarhum dipecat daripada jawatannya sebagai Mufti negeri Selangor.

 

Pemecatan tersebut tidak mengoyangkan prinsipnya malah terus berani menyatakan kebenaran. Almarhum tidak mempedulikan pangkat dan mata benda dunia dalam mempertahankan hukum hakam syari’at Islam. Sungguh inilah ciri ulamak akhirat.

 

Berkata Imam Al-Ghazaly ( رحمه الله تعالى ) :

 

وعلماءُ الآخرة هم الّذين لا يأكلون بالدِّينِ ولايَبِيْعون الآخرةَ بالدّنيَا

“Bermula ulamak Akhirat itu iaitu orang yang tiada makan dengan sebab agamanya, ya’ni tiada menggunakan ilmu agamanya sebagai kaedah atau sumber untuk mencari pencarian kehidupan dunia; dan jangan menjual ia akan Akhiratnya itu dengan dunia”.[2]

 

Almarhum amanah dengan ilmu yang dikurniakan Allah kepadanya. Almarhum terus menyuarakan Amar Ma’ruf dan Nahi Mungkar. Almarhum memahami bahawa wajibnya melibatkan diri (intima`) bersama Jamaah Islamiyyah dalam usaha menegakkan kema’rufan dan mencegah kemungkaran. Lalu almarhum menggabungkan dirinya bersama-sama Parti Islam SeMalaysia.

 

Almarhum berjaya menghayati firman Allah ;

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ

وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang munkar; mereka itulah orang-orang yang beruntung”. [3]

 

Almarhum berjaya menghayati sabda-sabda nabi SAW ;

 

عن زيد بن أسلم عن أبيه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : .. من مات وهو مفارق للجماعة فإنّه يموت ميتة جاهليّة.. (أخرجه أحمد)

Daripada Zaid bin Aslam Radiallahu ‘anhuma katanya,, Rasulullah SAW bersabda ; “barangsiapa yang mati dalam keadaan memisahkan diri daripada jamaah Islam,, maka bererti ia mati sebagai mati jahiliyah..” [4]

عن حذيفة بن اليمان قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : .. تلزم جماعة المسلمين و إمامهم .. (متفق عليه)

Daripada Huzaifah Ibnu Yaman Radiallahu ‘anhu katanya,, Rasulullah SAW bersabda ; “…. kamu hendaklah beriltizam (komited ) dengan Jamaah Ummat Islam dan pemimpin mereka….” [5]

Almarhum juga berjaya menghayati dan memahami kaedah feqh ;

ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

“Jika tidak sempurna suatu kewajipan kecuali dengan suatu “perkara”, maka “perkara” itu turut menjadi wajib”. [6]

 

Sesungguhnya ulamak sebeginilah yang ditakuti dan digeruni bahkan dibenci oleh musuh-musuh Islam, samada dari golongan kafirin ataupun munafiqin. Inilah nilai izzah para ulamak yang ikhlas dan amanah dengan ilmunya lagi istiqamah berjihad di jalan Allah.

 

Sesungguhnya ulamak sebeginilah yang dikasihi dan kagumi oleh seluruh pejuang Islam, dikasihi oleh seluruh pencinta ulamak, bahkan dikasihi dan dimuliakan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya Muhammad SAW.. serta semua tentera Allah (jundullah) yang berada di atas langit dan dipermukaan bumi.

 

Sungguh dikasihi dan dimuliakan oleh Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW.. Ini dapat dilihat daripada beberapa firman Allah SWT dan sabda nabi SAW. Antaranya ;

 

Allah berfirman ;

 

يَرْفَعِ الله ُ الَّذِيْنَ آمَنُواْ مِنْكُمْ وَالَّذِيْنَ أ ُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَتٍ

“Mengangkatkan Allah Taala akan mereka yang percaya ia akan Allah Taala dan mereka yang diberi ilmu itu akan beberapa darjat.” [7]

 

Berkata Sayyiduna ‘Abdullah bin ‘Abbas Radiallahu ‘anhuma :

 

للعلمأ درجات فوق المؤمنين بسبعمائة درجة, ما بين الدرجتين مسيرة خمسمائة عام

“bermula darjat ‘ulama itu atas darjat orang yang mukmin tujuh ratus darjat, dan antara tiap-tiap suatu darjat itu sekira-kira perjalanan lima ratus tahun.” [8]

 

Dan setengah daripadanya firman Allah Taala;

 

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ

“Allah Taala meyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia, dan begitu pula para Malaikat dan orang-orang yang mempunyai ilmu turut menyaksikan sama, iaitu Tuhan yang berdiri di atas keadilan.” [9]

Berkata Imam Al-Ghazali ( رحمه الله تعالى ) :

 

فانظر كيف بدأ سبحانه وتعالى بنفسه , وثنَّى بالملائكة, وثلّث بأهل العلم.

وناهيك بهذا شرفاً وفضلاً , وجلاء و نبلاً

“Maka perhati olehmu akan ayat ini, betapa memulai Allah SWT akan ketuhanan-Nya itu dengan diri-Nya, dan mengiringkan Ia (Allah ) dengan para Malaikat-Nya akan saksi yang kedua, dan mengiringkan Ia (Allah) dengan orang yang mempunyai ‘ilmu (ulamak) akan saksi yang ketiga; bahawasanya tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah. Dan memadalah dengan yang tersebut di dalam ayat ini akan kemuliaan ‘ilmu itu, dan kelebihan dan kebesarannya.” [10]

 

Dan sabda Nabi SAW :

 

عن أبي الدرداء قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ..وللعالم من الفضل على العابد كالقمر ليلة البدر على أصغر كوكب في السماء ، والعلماء ورثة الأنبياء …. (أخرجه البيهقي)

Daripada Abu Dardak Radiallahu ‘anhu katanya,, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda ; “Kelebihan orang yang ‘alim itu ke atas orang yang ‘abid adalah seumpama kelebihan bulan purnama ke atas sekecil-kecil bintang di langit. Dan para ulamak itu adalah pewaris nabi,…” [Riwayat Imam al-Baihaqi fi Syu’bil Iman][11]

 

Berkata Imam Al-Ghazali ( رحمه الله تعالى ) :

 

ومعلوم أنّه لا رتبة فوق النّبوة, ولا شرف فوق الوراثة لتلك الرتبة

“dan telah diketahui bahawa tiada martabat yang lebih tinggi dari martabat kenabian, dan tiada kemuliaan yang lebih utama dari kemuliaan mewarisi martabat itu”

Sabda Rasulullah SAW lagi yang menyatakan kemuliaan para ulamak yang dikasihi Allah SWT ;

عن أبي موسى الأشعري، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “يبعث الله العباد يوم القيامة، ثم يميز العلماء، فيقول: يا معشر العلماء، إني لم أضع فيكم علمي وأنا أريد أن أعذبكم، اذهبوا فقد غفرت لكم (أخرجه الطبراني)

Daripada Abu Musa al-‘Asy’ari Radiallahu ‘anhu katanya, Rasulullah SAW bersabda ; “Allah membangkitkan hamba-hamba-Nya pada hari kiamat, kemudian Ia mengasingkan para ulamak-Nya lalu berfirman : Wahai sekelian ulama-Ku, sesungguhnya Aku tidak meletakkan ilmu-Ku padamu untuk mengazabmu, sekarang pergilah kalian (ke dalam syurga-Ku), sesungguhnya Aku telah mengampunimu!”.[12]

 

Demikian Allah SWT tetap memuliakan para ulamak-Nya yang ikhlas dan amanah dengan ilmunya lagi berjihad di jalan Allah dalam mempertahankan agama Allah SWT.

 

 

ILMU DI ANGKAT DENGAN WAFATNYA ULAMAK DAN MANUSIA MENGANGKAT GOLONGAN JUHALA` SEBAGAI PEMIMPIN

 

Petanda bahawa Allah SWT menghilangkan ilmu itu adalah dengan diwafatkan para ulamak. Dan manusia di saat itu mengangkat pemimpin dari golongan yang jahil agama. Pemimpin itu sesat dan akan menyesatkan pula.

 

Allahu Rabbi!,,,, Alangkah musibahnya dengan kewafatan ulamak yang ikhlas lagi amanah. (namun kami tetap yakin bahawa tetap ada hikmah yang baik dari Allah SWT). Marilah kita renungi pengajaran daripada hadis di bawah ;

 

عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : إنّ الله لا يقبض العلم انتزاعًا ينتزعه من العباد ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتّى إذا لم يبقِ عالماً اتّخذ النّاس رءوسًا جهّالاً فسئِلوا فأفتَوا بغير علمٍ فضلّوا وأضلّوا. (أخرجه البخاري ومسلم)

Daripada Abdullah bin Amr bin al-‘Ash Radiallahu ‘anhuma katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda ; “Sesungguhnya Allah tidak menarik ilmu ini daripada hamba-hamba-Nya dengan cara mencabutnya sekaligus, tetapi Ia menarik ilmu ini dengan mengambil para ulamak-Nya, sehingga apabila sudah tidak ada lagi orang ‘alim, maka ketika itu manusia akan mengangkat orang-orang jahil menjadi pemimpin mereka, jika ditanya tentang sesuatu, maka dia pun cepat memberikan fatwa dengan tanpa berlandaskan ilmu agama (Cuma guna akal dan menurut hawa nafsu), akhirnya habis semua menjadi sesat dan si jahil itu terus menyesatkan.” [Riwayat Imam al-Bukhari & Muslim][13]

Hadis ini menjelaskan dua perkara besar ;

  1. Allah tidak menarik ilmu daripada hamba-hamba-Nya dengan cara mencabutnya sekaligus, tetapi Ia mengangkat ilmu dengan mengambil para ulamak-Nya (mewafatkan ulamak-Nya), sehingga tidak ada lagi orang ‘alim,
  2. Ketika itu manusia akan mengangkat orang-orang jahil menjadi pemimpin mereka, jika ditanya tentang sesuatu, maka dia pun cepat memberikan fatwa dengan tanpa berlandaskan ilmu agama (Cuma guna akal dan menurut hawa nafsu), akhirnya semua menjadi sesat dan si jahil itu terus menyesatkan.”

Inilah perkara yang membimbangkan dan menggusarkan kita. Di kala ini saja kita sudah dapat melihat begitu ramai pemimpin-pemimpin yang jahil diangkat, dilantik dan diberi kepercayaan memerintah Negara.

Sebahagiannya jahil agama, tetapi mahu bercakap mengenai agama, bahkan mengeluarkan hukum dan pandangan yang bercanggah dengan syariat. Sudah ada yang sesat dan menyesatkan!

Bayangkanlah bagaimana saatnya satu demi satu para ulamak diwafatkan oleh Allah SWT! Dan dikala itu urusan pemerintahan, urusan hukum-hakam syariat dikuasai oleh golongan juhala!. Na’uzubillahi min zalik..

Teringat saya akan perkataan Syeikh Muhammad al-Ghazali –

هذا زمان قليل علماءه , وكثير جهلاءه

“ zaman ini adalah zaman yang sedikit ulamaknya, dan banyaknya orang-orang yang jahil”

Bayangkanlah zaman generasi yang mendatang.. Kerana itu, saya (hamba yang lemah, yang hina, lagi faqir ini) menyatakan kepada sahabat-sahabat sekelian, bahawa….

MATINYA SEORANG ‘ALIM

ADALAH SATU MUSIBAH BESAR BAGI UMAT ISLAM!

Semoga Allah memelihara kita daripada menempuh zaman di mana para pemimpinnya sesat lagi menyesatkan, semoga Allah memberi kita kekuatan menghadapi pemimpin yang sesat lagi menyesatkan, semoga Allah sentiasa membangkitkan ulamak yang akan membela agamanya, semoga Allah mencampakkan ke dalam hati kita supaya cintakan ulamak, semoga Allah memberikan kemenangan kepada kepimpinan ulamak,..

يا الله! تريماله دعا همبامو يغ لمه اين, سسوغضوهث اغكو مها قوات لاضي مها منريما سضال دعا

رَبّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإخْوَانِنَا الََّذِينَ سَبَقُونَا بِالإيمَانِ وَلاتَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلا لِلََّذِينَ آمَنُوا رَبّنَا إِنّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ. رَبّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَالَنَكُونَنّ مِنَ الْخَاسِرِينَ. رَبّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنّاوَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِالْكَافِرِينَ. رَبّنَا لا تُزِغْقُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنّكَأَنْتَ الْوَهّابُ. رَبّنَا آتِنَا فِي الدّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَالنّارِ. والحمد لله ربّ العالمين. آمين.. آمين. ثمّ آمين.

العبد الفقير الى رحمة الله القدير

ابن مسران البنجري

٢٢ محرم ١٤٢٩ﻫ

ibnumasran@yahoo.com

http://tarbiyyahibnumasran.blogspot.com

**********************************

ALMARHUM DATO’ ISHAK BAHAROM : SEPINTAS LALU

 

Almarhum Dato’ Ishak Baharom dilahirkan pada 1 Januari 1928 di Kampung Batu 22, Kanchong Darat, Banting, Selangor. Ayahnya Haji Baharom bin Jabar, berasal dari Banjarmasin, Sumatra. Manakala ibunya Hajah Fatimah bt Haji Junid berasal dari Melaka. Beliau mempunyai 5 orang adik-beradik. Allahyarham meninggalkan balu, Datin Khalijah Abdullah serta tiga orang anak.

 

Allahyarham mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kanchong Darat dari 1935 – 1941. Semasa pemerintahan Jepun, beliau tidak dapat meneruskan persekolahan selama 2 tahun. Pada tahun 1945, beliau menyambung pelajaran di di Sekolah Menengah Arab Madrasah Bukit Mertajam, Seberang Perai, Pulau Pinang. Seterusnya melanjutkan pelajaran di Darul Ulum, India.

Jawatan terakhir Allahyarham sebelum dilantik menjadi Mufti Negeri Selangor pada 1985 ialah sebagai Mudir Sekolah Menengah Agama Batu 38, Sabak Bernam.

Bagaimanapun pada 1997, ekoran fatwa yang dikeluarkannya yang menegaskan pertandingan ratu cantik adalah haram, beliau telah dipecat daripada jawatan mufti walaupun perkhidmatannya baru sahaja di sambung.

Selepas pemecatan tersebut, Almarhum meneruskan perjuangannya dengan turun ke padang sebagai penceramah dan pendakwah bebas.

Almarhum bergiat serius dalam PAS bermula pada 2003 setelah dilantik menjadi Ahli Majlis Syura Ulama’ PAS sehingga 2007.[14]

Almarhum meninggal dunia pada 30 Januari 2008 bersamaan 21 Muharram 1429H di Hospital Sungai Buloh waktu tengah hari selepas tidak sedarkan diri dan koma akibat masalah tekanan darah.

Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21, Shah Alam.[15]

Semoga Ruhnya dicucuri Rahmat Allah dan ditempatkan bersama golongan para syuhada dan solihin.. Amin..

الفاتحة

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (7)

 

Ya Allah! Andainya dikurniakan pahala dari bacaan surah al-fatihah ini,

maka ku hadiahkan pahalanya kepada almarhum Dato’ Hj Ishak Baharom.

Terimalah ya Allah.. Amin..


[1]شعب الإيمان للبيهقي – (فصل في فضل العلم وشرف مقداره)

 

[2] سيرالسالكين – شيخ عبدالصمد الفلمباني . م/س 18

[3] Surah Ali Imran : 104

[4] مسند أحمد – (باب مسند عبد الله بن عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنهما)

[5] صحيح البخاري – ( كتاب الفتن- باب كيف الأمر إذا لم تكن جماعة) / صحيح مسلم – (كتاب الإمارةباب وجوب ملازمة جماعة المسلمين)

[6] حركة الإسلامية – د. يوسف القرضاوي. م/س 2

[7] سورة المجادلة : 11

[8] إحيأ علوم الدين – للإمام أبي حامد الغزالي . جزء الاول . م/س 11

[9] سورة آل عمران : 18

[10]إحيأ علوم الدين – للإمام أبي حامد الغزالي . جزء الاول . م/س 11

[11] شعب الإيمان للبيهقي – (فصل في فضل العلم وشرف مقداره)

[12] المعجم الكبير للطبراني

[13] صحيح البخاري – (كتاب العلم – باب كيف يقبض العلم) / صحيح مسلم – ( كتب العلم – باب رفع العلم وقبضه وظهور الجهل والفتن في آخر الزمان)

Advertisements