ISU SEMASA


Satu Pembohongan! : Pelupusan yuran sekolah

Kementerian Pelajaran Malaysia dikhabarkan akan menggantikan Yuran yang dipupuskan baru baru ini dengan istilah baru pengutipan wang dari ibu bapa yang dikenali sebagai PAKEJ?Menurut sumber yang boleh dipercayai, surat pekeliling sudah dihantar ke sekolah sekolah untuk mendapatkan maklum balas dari pihak guru besar tentang ketegori sekolah sekolah yang terdapat di seluruh Malaysia. Surat pekeliling tersebut dikhabarkan antara pihak sekolah dan Kementerian.

Menurut mereka lagi, pembayaran pakej itu akan mula di kenakan kepada ibu bapa seawal tahun hadapan selepas tempoh tempoh tertentu. IA mungkin ada kena mengena dengan tarikh pilihanraya.

Antara pakej yang dikenal pasti adalah 3 jenis pakej yang dikenali sebagai PAKEJ A, PAKEJ B dan PAKEJ C. Pakej A adalah pakej untuk sekolah di bandar yang bertaraf moden dan sekolah yang terletak di kawasan elit. Pakej itu memerlukan bapa membayar sekitar RM35 bagi seorang murid. Pakej B pula merujuk kepada sekolah bandar yang sederhana dan mengenakan pembayaran pakej sekitar RM30 bagi seorang murid manakala Pakej C adalah untuk sekolah diluar bandar yang memaksa ibu bapa murid membayar sekitar RM25 seorang.

Di dalam surat itu juga, dinyatakan juga bahawa pihak kerajaan dengan sukacitanya menghapuskan Yuran RM18, tetapi tujuan surat itu diedarkan adalah tentang pengenalan pakej pakej yang bakal dikenakan kepada ibu bapa sebagai gantian kepada Yuran tersebut. Berita tentang ini sibuk diperkatakan oleh pihak guru-guru sekolah dan mereka menamakan tindakan ini sebagai ‘Yuran Secara senyap”.

Sekiranya dakwaan ini benar, maka jelaskan bahawa Kerajaan Barisan Nasional sedang berusaha untuk menipu rakyat dengan istilah baru bagi mengaburi mata rakyat seperti CUKAI JALAN dan CUKAI KENDERAAN. Sedangkan pembayaran yuran terus kekal dikenakan, malah lebih tinggi lagi dengan penggunaan TERMA yang berlainan.

Berikut adalah keratan surat yang terkandung di dalam pekeliling yang  diedarkan kepada ibu bapa di sebuah sekolah di bandar, Selangor.

Ibu bapa bakal menerima surat pekeliling yang sedemikian ketika sessi permulaan persekolah Januari 2008 nanti. Ini jelas menunjukkan bahawa pelupusan YURAN TAHUNAN yang dicanangkan oleh kerajaan melalui kenyataan yang dibuat oleh Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran memang berlaku tetapi YURAN tersebut digantikan dengan terma lain, PEMBAYARAN PAKEJ TAMBAHAN.

Merujuk kepada artikel lepas, surat PEKELILING IKHTISAS yang diedarkan ke seluruh sekolah dikatakan mengandungi keterangan tentang ketiga tiga pakej berkenaan. PAKEJ A (RM38.00) untuk sekolah bandar yang moden dan canggih, PAKEJ B (30.50) untuk sekolah bandar yang sederhana dan PAKEJ C (RM23.50) untuk sekolah dikampung. Pihak sekolah diarah untuk membalas surat pekeliling berkenaan kepada KEMENTERIAN PELAJARAN. Dan sekolah diatas telah memilih PAKEJ B, seperti yang terkandung di dalam surat berkenaan. Ini bermakna YURAN TAHUNAN yang sebelum ini berjumlah RM18.00 setahun telah dinaikkan jumlah nya dengan kaedah tidak ketara.

Rakyat Malaysia sekali lagi diPERBODOHKAN oleh penggunaan TERMA oleh kerajaan Malaysia, menyaksikan betapa penipuan ini dilakukan oleh Pemimpin Barisan Nasional untuk tujuan Pilihanraya ke 12 semata mata. Diberita kan bahawa surat kepada ibu bapa yang bertarikh pada 14 November 2007 ini hanya akan diedarkan pada awal tahun hadapan. Dan mungkinkah ini turut membuktikan bahawa Pilihanraya akan diadakan sebelum penghujung tahun 2007 ini, bagi mengelakkan rasa tidak puas hati rakyat kepada kerajaan?

Rujukan: SKBT
Bil 03/03/04/005
Tarikh: 14 NOVEMBER 2007

Kepada,
Semua Ibubapa/Penjaga Murid
Sekolah Kebangsaan Bukit Tinggi
Bandar Bukit Tinggi, 41200 Klang

Tuan/Puan,

KUTIPAN YURAN SESSI PERSEKOLAHAN 2008

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Sukacitanya dimaklumkan bahawa Kerajaan Malaysia telah memansuhkan YURAN KHAS di semua sekolah Kerajaan dan sekolah Bantuan Kerajaan pada sessi persekolahan 2008 dan melaksanakan SISTEM PAKEJ BAYARAN TAMBAHAN sebagai bayaran perkhidmatan dan kemudahan dikategorikan kepada 3 Pakej. (Surat Pekeliling Ikhtisas 13/2/2007 bertarikh 31 Oktober 2007) – rujuk Lampiran SR

3. Jawatankuasa Pentabdiran / Kewangan sekolah telah memutuskan untuk memilih Pakej B (RM 30.50) dengan mengambil kira latar belakang sosioekonomi masyarakat setempat.

4. Selain dari ibubapa/penjaga perlu membuat bayaran kepada KEPERLUAN MURID BAGI TAHUN 2008 dan sumbangan PIBG seperti disenaraikan mengikut Tahun persekolahan.

– Rujuk Lampiran BAYARAN KEPERLUAN MURID 2008 & SUMBANGAN PIBG.

5. Ibubapa/penjaga murid boleh membuat bayaran untuk PAKEJ BAYARAN TAMBAHAN dan KEPERLUAN MURID TAHUN 2008 pada 01 January 2008 semasa HARI ORIENTASI TAHUN SATU.

Sekian untuk makluman dan tindakan. Terima Kaseh.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Saya yang menurut perintah,

ambe siarkan artikel menarik drp Ust Abdul Ghani Shamsuddin sempena peristiwa BERSIH H100K baru2 ni.

(selanjutnya…)

Ini merupakan sambungan Panduan Perhimpunan Aman BERSIH. Cetak dan sebarkan kepada rakan-rakan seperjuangan yang akan ke Dataran Merdeka 10 November ini. ALLAHU AKBAR!!!

(selanjutnya…)

Dalam perjalanan ke tempat kerja hari ni, ambe terdengar siaran IKIM.FM. Perbincangan pagi ni berkisar masalah solat oleh angkasawan Malaysia di angkasa. Ambe terkejut apabila jemputan yang bercakap menyebut bahawa ada pendapat yang mengatakan di angkasa tak payah solat sebab mana ada waktu macam di bumi. ada siang dan malam.

Dulu orang meremehkan solat ketika Datuk Maidin menyeberangi Selat Inggeris. Sekarang ni solat di angkasa pulak.   Bukankah ada satu hadis yang menceritakan kisah akhir zaman di mana apabila muncul Dajjal, siang hari menjadi amat panjang. Lalu para sahabat bertanya bagaimana mereka nak solat? Lalu Nabi sallallahu alaihi wasallam menjawab solatlah berdasarkan kiraan waktu sebagaimana biasa sebelum berlakunya zaman dajjal itu. maknanya solat dalam siang hari yang panjang itu akan jadi banyak kali. Ambe tak ingat dan tak jumpe setakat ni matan hadis tu.nanti cari semula.

Pokoknya, pemimpin negara lebih suka orang lihat kita ni hebat dari sudut melakukan perkara2 yang dunia ketiga dan negara sedang membangun tak pernah buat sebelum ni.

Tidakkah kita sedar bahawa kekuatan sebenar yang ditakuti musuh ialah apabila kita menjunjung tinggi konsep jihad. Mulianya umaty Islam apabila Jihad menjadi mercutanda umat. Hinanya Islam bukan kerana msikin ekonomi tetapi kerana jihad ditinggalkan atau diabaikan, dikesampingkan.

WALLAHU A’LAM

DEMO

kktgn-maybank-demo.gif

Semenjak dua menjak ni, banyak pihak buat demo/piket. kaum Cina di Melaka demo pertahanka BABI mereka. Kakitangan Bank demo pasal tak dapat bonus tahun ni. Kata mereka, “MAYBANK ROMPAK BONUS KAMI”. Ambe ingat lagi zaman belajar u dulu, kami pelajar2 u buat demo pasal kriket yahudi masuk malaysia. Dapat merasa nikmat hidu gas pemedih mata, tambah dengan air asid pelbagai warna….

persoalannya, salahke demo? Negara lain, demo merupakan suatu tindakan yang diiktiraf oleh masyarakat apabila ingin meluahkan perasaan kepada kerajaan. Di negara kita, demo dianggap bukan budaya kita. Budaya kita ialah budaya layu sebab kita bangsa MeLAYU…

Ambe: fizikal layu sebab puasa…….

MEMO

peguam-berarak.jpg

Bila baca berita Bar Council/Majlis Peguam hantar memo beramai2 di Putrajaya, kagum ambe dibuatnya. apa tidaknya, berbelas buah bas angkut peguam ke sana untuk beri sokongan. Pihak polis sekat jalan hinggakan para peguam dan orang ramai berjalan kaki sampai 3.5 km!! Semangatnya. Tapi takde pulak berlaku rusuhan macam di Batu Burok 8 September baru ni…. FRU sana dengan Terengganu lain2 prosedur ke pakai ?Aie…tak kecut perut ke Tun Ahmad Fairuz…

AMBE : suka buah kecut

GOMO

poster_pru_fru.jpg

Gomo ni dialek Terengganu. Maksudnya bertumbuk. Di Batu Burok baru2 ni, kira2nya orang awam gomo la dengan polis. Yang kisah polis preman tembak orang awam tu, pasal kena gomo la tu. lepas tu, dia lari ke FRU, sambil palingg ke belakang, lalu tembak orang tak tentu pasal. Agaknya geram sebab dah kena gomo…tembak aje la.

AMBE: Suka gomo mende lain…….

17 September 2007 lalu, Polis menemui satu beg berisi mayat seorang kanak-kanak berusia lingkungan 8-9 tahun. Ia dikaitkan dengan kehilangan Nurin Jazmin yang berusia 8 tahun pada 20 Ogos lalu. Ibu bapa Nurin dipanggil untuk membuat pengecaman mayat terbabit. Encik Jazmin menafikan bahawa itu merupakan mayat anaknya. Tetapi selang beberapa hari, setelah kajian DNA dibuat, pihak polis mengesahkan bahawa ianya memang Nurin yang dicari-cari selama lebih kurang 3 minggu! Pihak polis hanya menubuhkan skuad pencari pada 3 September lalu. Ini menunjukkan betapa tidak caknanya pihak berkuasa terhadap kes seserius ini.

Persoalan yang timbul, siapakah paling patut dipersalahkan? Polis memberi kebarangkalian ibubapa Nurin mungkin akan didakwa kerana kecuaian menjaga anak. Kata KPN Musa Hasan akta berkaitan memang sudah lama wujud tetapi pihak berkuasa tidak pernah menggunakannya. Tidakkah ini suatu yang pelik? Si pembunuh Nurin belum ditangkap, tiba2 polis sibuk membayangkan dakwaan terhadap ibubapanya. Tidakkah ini suatu yang ironis? Bayangkan kalau Nurin itu anak kita, apa yang kita rasa? Mereka sudahlah dalam keadaan bersedih. Tetiba dikejutkan dengan kemungkinan didakwa.

Patutkah Ibubapa Nurin dipersalahkan atas alasan kecuaian? Mungkin sebahagian masyarakat merasakan ada kebenarannya. Diceritakan Nurin hilang ketika keluar ke pasar malam bersendirian. Kepada ibubapa, tragedi ini menjadi peringatan kepada mereka untuk lebih berhati2 agar tidak membiarkan anak2 keluar bersendirian.

KERAJAAN atau IBUBAPA?

Tugas menjaga keselamatan anak2 adalah tugas ibubapa. Tetapi harus diingat tugas menjaga keselamatan rakyat adalah tugas pihak berkuasa. Umumnya kerajaan dan khasnya pihak polis. Kerajaan sepatutnya menyekat unsur2 yang boleh mendorong masyarakat ke arah perlakuan jenayah seperti bahan bacaan berunsur lucah, vcd2, filem2 \asing yang penuh dengan keganasan dan seks daripada masuk ke dalam negara. Media tv sepatutnya tidak lagi menayangkan cerita2 yang mempunyai unsur jenayah pembunuhan atau seks bebas. Ini semua mempengaruhi masyarakat baik yang kecil mahupun besar. Bayangkan remaja seawal usia 13 tahun sudah terlibat dalam jenayah rogol!!! beberapa tahun lalu, ada kes seks luar tabi’i yang melibatkan remaja belasa tahun melakukan hubungan seks dengan seekor KAMBING!! Ada juga kes pemuda yang merogol nenek tua. Ingatlah nafsu tidak mengenal usia. Lebih2 lagi remaja belia yang diri mereka sedang bergejolak dengan hawa nafsu yang sukar dikawal. Apabila ada rangsangan yang sentiasa ada di sekeliling mereka, perlakuan seks akan mudah berlaku.

Dasar kerajaan yang tidak mementingkan sistem nilai Islam menyebabkan masyarakat hilang arah, sehinggakan berlakunya perkara yang tidak sepatutnya berlaku dalam masyarakat yang dikatakan ISLAM HADHARI. Dalam suasana Pemimpin melaungkan ingin kembalikan kegemilangan Tamadun Islam, berlakunya peningkatan statistik jenayah yang merangkumi semua jenis perlakuan. Daripada rogol, bunuh, rasuah, murtad, penyelewengan, arak, seks bebas dan banyak lagi.

Kalau lah kerajaan pandai menentukan keutamaan dalam menangani isu, nescaya ia akan dapat mengurangkan kadar jenayah di Malaysia.

Lalu, kesimpulannya kerajaanlah yang paling layak dipersalahkan dalam hal ini kerana terlalu sibuk untuk mencapai kegemilangan tamadun kebendaan sehinggakan mengabaikan aspek pembangunan manusia. Akhirnya lahirlah masyarakat yang tidak berperikemanusiaan………..

mangsazalimbb07.jpgmangsazalimbb09.jpgmangsazalimbb05.jpgmangsazalimbb01.jpgnI GAMBAR2 kezaliman Polis diambil daripada Buletinonline.

Babi HutankENA bELASAH FRU

 

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub telah mengemukakan usul tergempar dibawah peraturan 18 (1) bagi merundingkan dan membincangkan peristiwa keganasan polis pada 8 September 2007, di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu.

Sekira dibenarkan oleh Speaker Dewan Rakyat, usul tersebut akan dibacakan oleh Salahuddin pada 11 September 2007 jam 11.30 pagi.

Teks penuh usul adalah seperti berikut:

YB. Tan Sri Ramli Ngah Talib
Yang DiPertua,
Dewan Rakyat Parlimen Malaysia,
50680 Kuala Lumpur.

9 September 2007

YB. Tan Sri,
USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT PERKARA 18 (1)

Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan (2), dengan ini diberikan notis bahawa saya akan mengusulkan supaya mesyuarat ini ditangguhkan untuk membincangkan usul yang melibatkan perkara tertentu, berkepentingan ramai dan perlu disegerakan8

YB. Tuan Salahuddin Haji Ayub (Kubang Kerian) mohon mencadangkan:

“Bahawa mesyuarat ini hendaklah ditangguhkan bagi membolehkan dewan yang mulia ini merundingkan dan membincangkan peristiwa keganasan polis pada 8 September 2007, di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu”

Tan Sri Yang diPertua,

Pada hari Sabtu 8 September 2007, lebih kurang jam 11.45 malam , seorang anggota polis yang tidak beruniform telah bertindak melepaskan beberapa das tembakan dengan menggunakan dengan sengaja peluru hidup dan akibatnya dua orang awam telah mengalami kecederaan yang sangat seruis.

Mangsa pertama Encik Swandi bin Abd Ghani, 37 tahun telah menggalami kecederaan parah dan sehingga usul ini dikemukakan beliau telah dipindahkan daripada Hospital Besar Kuala Terengganu ke Hospital Kubang Kerian, Kota Bahru, beliau masih dalam keadaan yang amat kritikal. Mangsa kedua, Encik Mohd Azman Bin Abd Aziz, 21 tahun juga mengalami kecedaraan parah dan masih dirawat di Hospital Besar KualaTerengganu.

Dewan yang mulia ini seharusnya diberikan peluang yang sebaiknya dan seadilnya untuk isu dan tragedi ini dibincang dan diperbahaskan secara terbuka agar keadilan dan maklumat sebenarnya dapat ditegakkan. Pihak Kementerian Keselamatan Dalam Negeri perlu memperjelaskan kepada seluruh rakyak Malaysia kenapa peluru hidup perlu digunakan keatas orang awam yang tidak bersenjata.

Integriti pihak polis sangat–sangat dipersoalkan dalam peristiwa ini dimana seolah-olah budaya “trigger happay” diaplikasikan keatas orang awam tanpa memperhitungkan nyawa dan keselamatan awam.

Persoalannya, adakah penggunaan peluru hidup telah menjadi satu pendekataan baru pasukan Polis DiRaja Malaysia?. Tragedi hitam dan sedih ini tidak mungkin akan berlaku sekira pihak keselamatan memberikan keizinan (permit) kepada mana-mana pihak yang berhasrat ini menganjurkan perhimpunan aman sepertimana yang diperuntukan oleh perlembagaan Negara dan semangat demokrasi didalam Negara kita.

Saya mohon mencadang,
SALAHUDDIN HAJI AYUB

« Laman Sebelumnya