PEMBICARAAN HUKUM ORANG MASBUQ
Sebagaimana dalam huraian yang lepas bahawa orang masbuq ialah oang yang tidak sempat berjamaah dalam qiam imamnya sekadar masa yang membolehkan dia membaca fatihah hingga tamat mengikut pembacaan yang sederhana di kalangan orang ramai.
Contohnya seorang ma’mum masuk solat berjamaah lewat iaitu ketika imam membaca surah al kafirun hampir tamat pada rakaat pertama, ma’mum itu dinamakan orang masbuq kerana masa qiam imamnya itu tidak sempat dan tidak membolehkan ia membaca fatihah hingga selesai.
Tetapi sekiranya seorang ma’mum masuk berjamaah solat isya’ ketika imamnya hendak memulakan bacaan surah ad Dhuha selepas fatihah, ma’mum itu dinamakan muafiq kerana masa berdiri imamnya dia sempat membaca surah fatihah mengikut pembacaan uruf orang ramai.
Ma’mum yang masbuq hukumnya dimaafkan meninggalkan bacaan fatihah, kerana fatihah yang belum dibaca atau sempat dibaca sebahagian sahaja oleh ma’mum itu dikira semuanya ditanggung oleh imamnya.
Syarat-syarat masbuq seperti berikut:
- imam suci dari hadas dan najis
- rakaat yang ma’mum masbuq ikut itu bukan rakaat yang lebih, contohnya rakaat yang kelima.
- ma’mum masbuq sempat rukuk dan mempunyai tamakninah sebelum imamnya bangkit daripada rukuk.
Contoh-Contoh Masbuq
Contoh Pertama
Setengah daripada ma’mum itu pada mulanya dia adalah orang muafiq, di dalam menunaikan peraturan-peraturan solatnya ia terlewat, belum sempat ia bangkit qiam tiba-tiba imamnya telah rukuk atau hampir rukuk, hukum ma’mum itu ialah orang masbuq. Jika ia sempat qiam dan terus rukuk sebelum imamnya bangkit daripada rukuk maka ia mendapat rakaat itu, dan diamaafkan dia meninggalkan bacaan fatihah.
Contoh Kedua
Didapati imam-imam solat terlalu cepat membaca bacaan di dalam solat. Apabila ma’mum berdiri daripada sujudnya didapati imamnya sudah rukuk dan ia tidak sempat menghabiskan bacaan fatihah, maka hukumnya wajib ke atas ma’mum itu rukuk bersama-sama imamnya kerana ia seperti orang masbuq dan dia mendapat rakaat itu. Begitulah hukumnya jika hal keadaan ini berlaku hatta setiap rakaat sekalipun. Kalau ma’mum meneruskan bacaan fatihahnya hingga selesai sedangkan imam sudah rukuk dan bangkit daripada rukuk, atau dia dapat rukuk bersama imam tetapi tidak sempat dapat tamakninah dalam keadaan imamnya sudah bangkit dari rukuk, maka luputlah rakaat itu darinya. Hendaklah dia terus mengikut imamnya sehingga salam, tetapi dia dikehendaki menambah satu lagi rakaat yang terluput tadi.
Adalah sunat bagi orang masbuq untuk tidak membaca apa-apa bacaan sunat selepas takbiratul ihram tetapi hendaklah membaca al fatihah sahaja kecuali ia menjangka sempat membaca al fatihah dan membaca zikir yang sunat itu baharulah boleh berbuat demikian.
Contoh ketiga
Seorang masbuq yang berjamaah dengan imam, apabila rukuk imamnya dan makmum yang masbuq belum lagi sempat membaca surah al fatihah di mana ia tidak membaca apa-apa melainkan al fatihah, hendaklah ia tinggalkan bacaan al fatihahnya dan wajib ia mengikut imamnya rukuk, kerana al fatihah yang belum dibaca atau sempat dibaca sebahagian sahajaitu semuanya ditanggung oleh imamnya. Jika makmum yang masbuq itu bertabiat lambat bacaannya sekalipun, tidak wajib ke atasnya membaca lebih daripada kemampuan yang ia dapat. Berlainan kepada makmum muafiq yang lambat bacaan, dia dikehendaki menghabiskan bacaan al fatihahnya dan dimaafkan ketinggalan tiga rukun daripada imamnya sebagaimana dalam penerangan yang lepas.
Contoh keempat
Jika seorang makmum masbuq rukuk terkemudian daripada imam sebab ia membaca al fatihah hingga imamnya bangkit daripada rukuk, maka luputlah rakaat itu Dan wajib ke atasnya tambah satu lagi rakaat selepas salam imamnya.
Contoh kelima
Seorang makmum masbuq bersolat jamaah sibuk membaca zikir yang sunat, tiba-tiba imamnya rukuk sedangkan dia belum membaca fatihahnya. Makmum itu wajib ke atasnya membaca fatihah sekadar huruf-huruf yang dibaca dalam zikir sunat itu, dan ia dikehendaki menggunakan ijtihad dzannya dalam hal ini.
Contoh keenam
Jika seorang makmum yang masbuq itu diam tanpa membaca fatihah selepas takbiratul ihram sehingga imamnya rukuk, wajib ia membaca fatihah sekadar masa yang ia diam itu, dan ia dikehendaki menggunakan ijtihad dzannya dalam hal ini.
Apabila makmum masbuq itu selesai membaca daripada fatihah kerana menggantikan zikir sunat atau diamnya dalam contoh kelima dan keenam di atas, kemudian wajib ia rukuk, jika ia dapat rukuk dengan imam sekadar tamakninah dengan yakin sebelum imamnya bangkit daripada rukuk sedangkan ia baharu sahaja selesai membaca fatihah atau ia sempat rukuk dengan imamnya tetapi tidak ada tamakninah, maka luputlah rakaat itu dan dia dikehendaki tambah satu lagi rakaat selepas salam imamnya.
Jika imamnya sudah mengangkat kepala daripada rukuk dan makmum yang masbuq tadi masih belum sempurna bacaan fatihahnya maka wajib makmum tadi niat mufaraqah sebagaimana diterangkan oleh Syeikh Ibnu Hajar dalam kitab minhajul qawwim, diterangkan oleh syarbini dalam kitab mughni dan diterangkan oleh Syeikh Ramli dalam kitab nihayah. Menurut pendapat syeikhul Islam pula, makmum yang masih belum sempurna bacaan fatihah nya sedangkan imamnya sudah mengangkat kepala daripada rukuk, tidak wajib atasnya niat mufaraqah, bahkan diberi pilihan antara mufaraqah atau tinggalkan rukuk dan sujud terus bersama imamnya.
MASBUQ JUMAAT
Solat jumaat diwajibkan dengan berjamaah. Oleh itu, tidak sah jumaat kecuali dengan berjamaah sekurang-kurangnya dengan empat puluh orang yang berakal, cukup umur(baligh), merdeka dan bermastautin.
Bagi seorang makmum masbuq yang ingin mendapat jumaat, dia hendaklah sekurang-kurangnya sempat rukuk bersama imam pada rakaat yang kedua serta mempunyai tamakninah. Kemudian dia hendaklah menambah satu lagi rakaat selepas salam imam dan disunatkan membaca fatihah dan bacaan ayat qur’an yang sunat dengan nyaring.
Jika ia tidak sempat mendapatkan rukuk bersama imam pada rakaat kedua itu, maka hendaklah ia menyempurnakan solat itu sebagai solat zohor iaitu dengan menambahkan empat rakaat selepas salam imam. Bacaan fatihah serta ayat yang sunat selepasnya hendaklah dengan perlahan.
Mana-mana makmum masbuq yang sempat berimamkan orang yang mendapat satu rakaat dengan imam jumaat, maka dia juga dikira mendapat jumaat jika dia sempat mendapat sekurang-kurangnya rukuk imam pada rakaat kedua sebagaimana di atas, kemudian sdia menambah satu rakaat lagi selepas salam imam. Begitulah seterusnya sekiranya ada lagi makmum masbuq yang datang berimamkan makmum yang sempat berimamkan makmum masbuq sebelumnya, sehinggalah waktu asar.
Oktober 9, 2009 at 1:52 pm
bagamainakah niat makmum masbuq yang tidak sempat rukuk bersama imam dalam rakaat yang kedua. adakah dia berniat solatjumaat atau solat zohor
Ogos 16, 2010 at 4:10 am
bila x sempat dapat rakaat pada rakaat kedua imam solat jumaat, adalah afdhal buat jamaah lain utk solat zohor, kecuali anda berseorangan. maka, berniatlah solat zohor ketika keadaan di atas.
Ogos 15, 2010 at 7:27 am
Ana t0nt0n kelas fardhu ain tv9,ust zamri kata sempadn makmum masbuk ialah apabila imam sdg rukuk dan makmum pula sempat rukuk brsma2 dan membaca subhanALLAH…tp apabla ana membca artikel lain,lain pula sempadannya..mana satu ya?
Ogos 16, 2010 at 4:08 am
saya tak tonton episod ustaz zamri tu. Tapi mungkin beliau sudah jelaskan dgn betul. Tapi bukan wajib baca subhanallah. itu panduan ulama’ utk ukur jangkamasa tomakninah(tempoh bertenang)ketika rukuk bersama imam utk dapat rakaat.
September 3, 2010 at 11:17 pm
Syukran ya akhi. Maaf, ana nak tahu berapa ya masa kadar bacaan uruf orang ramai? Ana tak tahu.
Jika kurang dari bacaan subhanAllah, walaupun sekejap. Adakah dikira tidak tokmaninah?
Syukran jazeelan.
Mac 3, 2011 at 9:56 am
ustaz,
sy keliru pernyataan ini:
“Apabila makmum masbuq itu selesai membaca daripada fatihah kerana menggantikan zikir sunat atau diamnya dalam contoh kelima dan keenam di atas, kemudian wajib ia rukuk, jika ia dapat rukuk dengan imam sekadar tamakninah dengan yakin sebelum imamnya bangkit daripada rukuk sedangkan ia baharu sahaja selesai membaca fatihah atau ia sempat rukuk dengan imamnya tetapi tidak ada tamakninah, maka luputlah rakaat itu dan dia dikehendaki tambah satu lagi rakaat selepas salam imamnya.”
kekeliruan pd ayat ini:
“jika ia dapat rukuk dengan imam sekadar tamakninah dengan yakin sebelum imamnya bangkit daripada rukuk sedangkan ia baharu sahaja selesai membaca fatihah” – ini pun dikira tak dapat rakaaat juga w/pun sempat tomakninah dgn imam ?
September 16, 2011 at 1:38 pm
Salam. Ustaz, saya masih keliru dengan perihal makmum masbuq. Andai seorang makmum masbuq mnyertai imam pada rakaat kedua, ertinya dia harus berdiri untuk melangsaikan satu lagi rakaat. Jadi, bagaimana keadaannya? Maksud saya, imam sudah rakaat kedua tapi makmum masih rakaat pertama. Dia diwajibkan untuk mengikut imam duduk tahiyyat awal dan membaca tahiyyat atau sekadar mengikut perlakuan imam? Adakah dia perlu tahiyyat sebanyak tiga kali? Harap ustaz dapat bantu saya. Terima kasih.
Januari 6, 2012 at 8:38 am
Ya makmum itu diwajibkan mengikut imam pada perbuatannya hingga imam selesai salam pertama, walaupun terpaksa bertahiyyat sebanyak 3 kali.
Mac 2, 2012 at 12:10 am
Ya betul. Dia perlu ikut perlakuan imam dan sunat membaca apa yg dibaca imam pada setiap perbuatannya. Selepas rakaat terakhir imam, makmum masbuq itu dikehendaki bangun selepas salam imam utk menyempurnakan rakaat baki.