salam uztaz. saya ingin mendapatkan kepastian berhubung talak 3 yang dijatuhkan suami keatas saya di rumah di hadapan anak2 saya berumur 15thn, 14thn dan 11thn. saya dan suami telah berumahtangga di luar (majlis agama narathiwat) selama 7 bulan dan kes permohonan pendafftaran di malaysia juga masih belum selesai setelah permohonan di hantar di pejabat agama. masalah kami : suami saya telahpun beristeri dan saya adalah isteri kedua. semenjak kawin saya didapati sakit terkena ilmu sihir yang setelah disahihkan oleh ramai uztaz, dr dan pengubat tradisional yang beragama islam dimana isteri pertama sejak awal mensihirkan saya malah juga telah mensihirkan suami sejak awal perkahwinan mereka.

soalan saya : suami saya, seorang yg sgt dikenali kerana kami sekampung, satu sekolah dan satu tmpt mengaji. bila dia berkeadaan normal dia berkelakuan waras dan sembahyang tetapi bila ada tika dia terkena “angin” dalam ketawa juga mampu diam dan mula marah tdk menentu sehingga mengasari malah pernah memukul saya. dan hari yang “angin” pasti akan balik ke rumah isteri pertama dan mengambil masa lama kerumah saya. walaubagaimanapun, jika tiada duit / masalah kewangan pasti cari saya sehingga saya telah melebihi kadar sepatutnya membantu kerana saya berniat membantu suami tetapi ianya bukanlah spt saya sangkakan kerana apa sahaja bantuan saya cuma lah atas kehendak isteri pertama yang boleh saya katakan “idup biar papa asal bergaya”. dalam keadaan normal suami mengatakan dia amat menyayangi saya malah dpd sekolah lagi.

sejak saya berubat secara islam, maka makin menjadi lah buatan sihir ke atas saya malah semakin hari semakin kuat perlakuan mereka. isteri pertama dibantu oleh ibu dan keluarganya dalam menjalankan sihir dan ilmu songsang yg saya ketahui salah satunya ilmu bathil. dia berjaya pisahkan saya dengan suami, seluruh anggota keluarga, malah kwn2 yang dulunya sgt rapat.

dalam keadaan sebegini : adakah talak 3 sebutan suami yg dtg kerumah dalam keadaan marah dan menuduh tidak menentu itu jatuh ke atas saya uztaz? saya berharap uztaz dpt bagi pandangan kerana masalah ini membelenggu saya sehingga mengganggu xtvt harian saya. saya seorang ibu tunggal yang tiada ibu bapa.

terima kasih.

JAWAPANNYA:

Salam.

Perkara ini sangat sukar untuk dibuktikan. Buat masa sekarang, tiada peruntukan undang-undang di Mahkamah Syariah utk membuktikan adanya unsur2 sihir dalam masalah yang timbul di antara suami isteri yang datang mengadu.

Memang pernah ada kes perceraian di bawah pengaruh sihir. Tapi Mahkamah tetap menjatuhkan hukum cerai itu sah kerana sihir tak dapat dibuktikan.

Dalam perbincangan bab talak, ada dua keadaan di mana talak tidak jatuh iaitu dalam keadaan mabuk dan gila. Sepakat ulama mengatakan bahawa tidak jatuh talak sekiranya Mabuk itu yang tidak disengajakan. Adapun mabuk yang disengajakan seperti sengaja minum arak, kemudian mabuk dan seterusnya menceraikan isteri, ulama; berselisih pendapat dalam hal ini. Jumhur Ulama’ mengatakan jatuh talak.

wallahu a’lam.