Bismillahirrahmanirrahim
Tafsir Surah al Qadar.
1.Innaa anzalnahu fii lailatil qadr.
2.Wa maa adrooka maa lailatul qadr
3.Lailatul qadri khairummin alfi syahr.
4.tanazzalul malaa’ikatu warruuhu fiihaa bi iznirabbihim minkulli amr
5.saaalamun hiya hatta mathla’il fajr.
Maksudnya:
1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).
TAFSIRNYA
Lailatul Qadr juga dikenali dengan Lailatul Mubarakah sebagaimana yang disebut dalam firman Allah yang berbunyi, “Innaa anzalnahu fi lailatin mubaarakah.” yg maksudnya, “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya(al Qur’an) pada malam yang penuh keberkatan”. Dan malam tersebut sudah pastinya di bulan Ramadhan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud, “Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al Qur’an.” Ibn Abbas berkata: Allah telah menurunkan al Qur’an dalam jumlah yang satu(sekaligus) daripada lauh mahfuz ke baitul ‘Izzah di Langit Dunia. Kemudian ia diturunkan secara beransur-ansur berdasarkan kejadian yang berlaku sepanjang kehidupan Nabi Muhammad sebagai Rasulullah selama tempoh 23 tahun.
Ayat 2 & 3-ASAL USUL SERIBU BULAN
Diriwayatkan daripada Ibnu Abi Hatim daripada Mujahid bahawa ada seorang lelaki dari Bani Israil, namanya Syam’un. beliau merupakan seorang pahlawan Islam yang berjuang di jalan Allah selama seribu bulan. Selama perjuangannya seribu bulan, beliau tidak pernah dikalahkan oleh musuhnya.
Ada pula riwayat Ibnu Jarir daripada Mujahid juga, mengatakan beliau (lelaki Bani Israil) itu pada malam harinya sentiasa mendirikan ibadah malam sehingga subuh, manakala pada siang harinya berjihad menentang musuh sehinggalah menjelang petang selama seribu bulan.
Hikayat Sham’un
Imam Al Ghazali menceritakan kisah Sham’un dengan agak terperinci. Kisahnya begini: Sham’un merupakan seorang pahlawan di kalangan Bani Israil dan beliau tidak pernah dikalahkan musuh. Suatu hari, musuh nya berbincang cara untuk menewaskan Syam’un. Lalu mereka menghantar utusan kepada Isteri Syam’un untuk memperdayakannya. Utusan tersebut membawa satu bejana ppenuh dengan emas dan meminta isteri Syam’un supaya mengikat suaminya pada malam hari. Akibat tamakkan emas, isterinya sanggup mengikat Syam’un pada malam harinya. Keesokkan paginya, apabila Syam’un bangkit dari tidur, dengan mudahnya tali yang mengikatnya terputus satu demi satu. Lalu beliau bertanya kepada isterinya kenapa beliau diikat? Jawab isterinya, dia mahu menguji kekuatan Syam’un. Apabila pihak musuh mengetahui bahawa rancangan tersebut gagal, mereka berputus asa. Kemudian Iblis datang menemui mereka dan menasihati mereka agar meminta isteri Syam’un tanya suaminya itu apakah rahsia kekuatannya? Pada malam nya, si isteri bertanyakan Syam’un tentang perkara itu. Syam’un yang pada awalnya keberatan memberitahu, akhirnya mendedahkan rahsia kekuatannya terletak pada lapan helai janggutnya yang panjangnya hingga ke tanah. Setelah Syam’un terlena, si isteri pun memotong janggut suaminya yang hanya lapan helai itu lalu diikatnya pada kaki dan tangan Syam’un. Pihak musuh datang menangkap Syam’un dan membawanya ke rumah pasung untuk diseksa. Mereka menyeksa Syam’un dengan memotong sedikit demi sedikit anggota tubuh Syam’un seperti telinga, mulut dan lain-lain. Lalu Syam’un yang berada dalam kesakitan , berdoa kepada Allah agar diberikan kekuatan untuk melawan musuhnya. Tiba-tiba Allah memakbulkan doa Syam’un , dan Syam’un menarik ikatan yang mengikatnya pada tiang2 besar di rumah pasung itu hingga menyebabkannya runtuh lalu menimpa musuh2nya sehingga mati.
Sambungan Tafsir
Sufyan as Thauri berkata, “telah disampaikan kepada aku daripada Mujahid bahawa malam al qadr lebih baik daripada seribu bulan (maknanya): amalannya, puasanya, dan mendirikan malamnya adalah lebih baik dari seribu bulan. Dan daripada Mujahid, Malam al qadr lebih baik daripada seribu bulan yang tidak ada malam al qadr padanya.
Daripada Abi Hurairah radhiallahu anhu berkata bahawa Rasulullah bersabda, “ Barangsiapa yang mendirikan malam al qadr dengan penuh keimanan dan mengharapkan keampunan dari Allah, diampunkan baginya dosanya yang telah lampau.”
Ayat 4-Malaikat Turun Bawa Rahmat dan Berkat
Malaikat-malaikat yang dimaksudkan dala ayat ialah malaikat rahmat yang membawa segala rahmat dan keberkatan pada malam itu. Banyaknya malaikat turun menandakan banyaknya keberkatan dan rahmat turun pada malam al qadr. Keadaan ini samalah ketika turunnya Malaikat kepada orang yang sedang membaca al Qur’an atau orang yang duduk dalam majlis /halaqah zikr. Mereka melingkungi orang yang berzikir serta melabuhkan sayap mereka ke atas orang2 yang menuntut ilmu kerana memuliakan penuntut ilmu.
Manakala ar Ruh pula ialah Malaikat Jibril alaihissalam.Adapun “membawa segala urusan” membawa maksud segala taqdir berkaitan ajal dan rezeki, dan ketentuan segala perkara sebagaimana disebut oleh qatadah.
Ayat 5-Sejahtera hingga Subuh
Sejahtera di sini bermaksud Syaitan tidak dibenarkan melakukan perkara 2 jahat pada malam itu. Kata Qatadah dan Ibn Zaid , Rasulullah bersabda, “ Salaamun hia” bermaksud baik seluruhnya , tidak ada padanya(malam al qadr) kejahatan hinggalah terbitnya fajr(Subuh).
Adapun antara tanda Malam al Qadr ialah berdasarkan kepada hadis2 di bawah:
Dari ‘Ubay Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
“Artinya : Pagi hari malam Lailatul Qadar, matahari terbit tidak menyilaukan, seperti bejana hingga meninggi” [Hadits Riwayat Muslim 762]
Dari Abu Hurairah, ia berkata : Kami menyebutkan malam Lailatul Qadar di sisi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda.
“Artinya : Siapa di antara kalian yang ingat ketika terbit bulan seperti syiqi jafnah” [4]
Dan dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
“Artinya : (Malam) Lailatul Qadar adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, (dan) keesokan harinya cahaya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan” [Tahayalisi 349, Ibnu Khuzaimah 3/231, Bazzar 1/486, sanadnya Hasan]
PENUTUP
Marilah kita sama2 mencari lailatul qadar pada malam2 yang ganjil sebagaimana sabda RASULULLAH yang baksudnya, “…Maka carilah ia sungguh2 pada 10 malam yang terakhir dari Ramadhan.”
Oktober 4, 2007 at 5:45 pm
Salam
Saya telah memetik artikel anda
TK
Jun 24, 2009 at 10:20 am
Salam
terima kasih artikal anda/saudara,tidak banyak antara kita yang mahu memberi berbanding yang menerima.
Terima kasih sumbangan anda,semoga Allah memberi pahala dan kesihatan yang baik agar saudara bolih menyumbang banyak lagi artikal yang berfaedah kepada semua rakan2 .
tq
Jun 25, 2009 at 9:35 am
Terima kasih kembali
September 9, 2009 at 7:44 am
referensi dicantumkan lebih bagus lg. trimakasih
September 10, 2009 at 3:59 am
Referensi
Tafsirnya saya petik dari Tafsir Ibn Kathir
Hikayat Syam’un itu saya petik dari Kitab Mukasyafatul Qulub Imam Ghazali dalam tajuk Kelebihan Lailatul Qadr
Mei 20, 2010 at 3:07 am
Salam,
saya musykil ayat tuan:
Manakala ar Ruh pula ialah Malaikat Jibril alaihissalam.Adapun “membawa segala urusan” membawa maksud segala taqdir berkaitan ajal dan rezeki, dan ketentuan segala perkara sebagaimana disebut oleh qatadah.
Adakah Jibrail itu sudah meninggal? Atau pun ayat itu lebih bermaksud: “Telah turunnya para Malaikat dan ruh dgn izin Tuhan mereka”,, dimana Ruh2 itu terdiri dari orang2 yg soleh?
Mei 24, 2010 at 8:34 am
Ar Ruh di sisi ulama’ tafsir yang muktabar ialah Jibril alaihissalam. Bukannya ruh yang kita faham di sisi orang melayu.
Mei 20, 2010 at 3:29 am
disini ALLAH telah khusukan :
“tannaz zalul malaa ikatu”..ini sudah melangkupi semua para malaikat termasuk Jibrail sendiri
manakala,:
“war ruhhu fii biizniLLah”..para Ruh
jadi sekiranya tuan merujukkan Ar ruh itu Jibrail as, maka Jibrail itu sudah meninngal la, walhal mana ada malaikat yg dah penah mati?..hanya mati pada hari kiamat kelak.
Mei 24, 2010 at 8:39 am
maaf, Tafsiran saudara terkeluar drp pendapat ulama’ muktabar. kalau para ruh, sudah tentu ia merujuk kpd banyak ruh. sedangkan ruh itu mufrad(singular/satu), dan jamaknya arwah(plural/banyak).
Bila sebut kalimah ruh, bukan bererti orang mati.
Sila rujuk ulama yang dipercayai untuk keterangan lanjut.Byk lg dalil yg saya tak sebutkan di sini. tapi cukuplah dgn penjelasan ringkas di atas.
wallahu a’lam
Ogos 21, 2010 at 4:45 pm
terima kasih untuk artikelnya.. moga anda diberkati Allah…
Ogos 26, 2010 at 7:14 am
syukran…artikel sahabat dpt ana kongsikan bersama pelajar2 ana…
Ogos 31, 2010 at 11:09 am
Ass.Wr. Wb.
Alhamdulillah…Semoga anda diberkahi. Amin!
Terimakasih Artkelnya.
Wass.
Ogos 31, 2010 at 6:47 pm
alhamdulilahirobilalamin,semoga salaamun hia
tercurah pada kita semua
September 2, 2010 at 10:30 am
salam..izin kan ana berkongsi artikel ini dalam halaqah bersama sahabat2 ana.syukran.
September 21, 2010 at 4:58 am
‘afwan. saya benarkan sesiapa shj yg nak ambil demi ilmu islam. tiada copyright control di sini. cuma jgn lupa nyatakan sumbernya drp sini krn dibimbangi ada yg silap, jgn salahkan ulama’ tafsir, mungkin kesilapan saya yg lemah dlm memahami kitab tafsir.
Ataupun ada perbezaan tafsiran dr ulama lain, boleh saya nyatakan krn tulisan ini hanyalah separa ilmiah. tidak diletakkan bibliografinya, footnotenya..
September 5, 2010 at 10:35 pm
subhanallah…
Ogos 20, 2011 at 6:18 am
mohon share. terima kasih.
Ogos 24, 2011 at 5:18 am
Alhamdulillah…. dengan ramadan kali ini,insyaAllah untuk ramadan hadapan
Ogos 27, 2011 at 8:59 pm
ALLAH YOU ARE ONE AND ONLY GOD IN WHOLE WORLD,
WE BELIEVE
WE ARE NOTHING WITHOUT YOUR BLESSING AND POUR KINDNESS>>>>>WE JUST PRAY FOR YOU….FORGIVE THE WHOLE MUSLIM WHO ARE ACCEPT YOUR KINDNESS .
Ogos 10, 2012 at 4:07 am
maqalah ini sangat membantu. cuma alangkah baiknya jikalau sebut kan hadith tu biarlah ada matan asalnya (dalam bahasa arab) nampak sikit keasliannya. maaf sekadar pandangan.
Ogos 11, 2012 at 6:02 pm
Terima kasih atas artikal ini….mohon share
Ogos 13, 2012 at 3:43 pm
saya kongsi di facebook saya